Feil i tidligere års regnskap

Feil i regnskapet kan oppstå og noen ganger avdekkes disse etter at regnskapet er godkjent og sendt inn til Regnskapsregisteret. I denne saken gjennomgår vi hvordan feil i tidligere års regnskaper håndteres og den skjerpede praksisen hos Regnskapsregisteret knyttet til innsending av korrigerte regnskaper.

Behandling av feil i tidligere års regnskap

Det hender selvfølgelig at det kan bli feil i regnskapene. Kanskje blir det ikke oppdaget før regnskapet er godkjent og sendt inn. Når feilen oppdages, må det vurderes om feilen er vesentlig for brukerne av regnskapet. Vesentlige opplysninger er i regnskapsloven definert som opplysninger som med rimelighet kan forventes å påvirke beslutninger som brukere tar på grunnlag av foretakets årsregnskap. Vi legger til grunn at denne definisjonen også gjelder innregning og måling og dermed kan forstås som en definisjon av vesentlige feil.

Hovedregel

Regnskapsloven § 4-3 annet ledd krever at feil fra tidligere år skal korrigeres direkte mot egenkapitalen (små foretak kan velge resultatføring). Det følger av NRS 5 at det kun er vesentlige feil som føres direkte mot egenkapitalen og at feil som ikke er vesentlige resultatføres.

Ved vesentlige feil som føres direkte mot egenkapitalen skal sammenligningstall omarbeides (unntak for små foretak). Omarbeiding av sammenligningstall skal ta hensyn til om feilen relaterer seg til fjoråret eller til perioder forut for fjoråret. Dersom feilen relaterer seg til fjoråret (sammenligningstallene), skal sammenligningstallene omarbeides slik at effekten av korreksjonen inngår i sammenligningstallene. Dersom feilen relaterer seg til feil fra tidligere år enn fjoråret, korrigeres inngående balanse for fjoråret. Omarbeiding av sammenligningstall skal forklares (rskl. §7-3) og det er anbefalt å sette opp en tabell som viser hvilke poster som er berørt, samt at de beløpsmessige endringene spesifiseres. I tillegg må det gis noteopplysninger om omarbeidingen, typisk i egenkapitalnoten.

Unntak for små foretak

Utover hovedregelen har små foretak også to forenklede alternativer for å korrigere vesentlige feil i regnskapet i henhold til NRS 8. Den første alternative forenklingen er å resultatføre korrigeringen i det første regnskapet som avlegges etter at feilen oppdages. Dersom feilen er vesentlig skal den presenteres som en særskilt post og benevnes som «korrigering av feil» i resultatregnskapet. Denne posten kategoriseres som driftsinntekt, driftskostnad, finanspost eller skattekostnad, avhengig av hvor feilen har påvirket regnskapet.

Den andre alternative forenklingen er å føre feilen mot inngående balanse for rapporteringsåret, uten å omarbeide sammenligningstallene fra tidligere år. I dette tilfellet skal det opplyses i egenkapitalnote om endringen i egenkapitalen fra 31. desember i det foregående året til 1. januar i inneværende år. Det er ikke krav om å omarbeide tidligere års tall, men det må fremgå av notene om regnskapstallene er omarbeidet eller ikke. Notene må også forklare hva de spesielle postene i resultatregnskapet innebærer og hvorfor de er presentert som egne linjer.

Figur: Håndtering av feil i tidligere års regnskap utfra vurdering av feilen og tid siden innleveringsfrist. Merk at føring mot egenkapitalen er hovedregelen.

Figur: Håndtering av feil i tidligere års regnskap utfra vurdering av feilen og tid siden innleveringsfrist. Merk at føring mot egenkapitalen er hovedregelen.

Endring av tidligere års regnskap

I offentlig brev om innsending av endrede årsregnskaper for tidligere regnskapsår har Finanstilsynet gjort en vurdering ut fra regnskapslovens bestemmelser om korrigering av feil i regnskaper. Nærmere om krav knyttet til endring av tidligere års regnskap nedenfor.

Stenheim, Hugen & Baksaas skriver i Årsregnskapet i teori og praksis at «Selv etter at årsregnskapet er godkjent av generalforsamlingen og sendt inn til Regnskapsregisteret, har styret i spesielle tilfeller anledning og plikt til å be generalforsamlingen godkjenne et korrigert årsregnskap og tilbakekalle tidligere godkjent årsregnskap. Aarbakke mfl. skriver at styret har plikt til å avlegge et nytt årsregnskap når det «hefter … feil eller mangler ved et godkjent årsregnskap eller … det er fastsatt i strid med regnskapsloven»… Et eksempel kan være at korrekt regnskapsmessig behandling hadde ført til at en beslutning om utbytte eller konsernbidrag ble påvirket. Plikten gjelder uavhengig av fristene for avleggelsen av årsregnskapet, men plikten til å avlegge nytt årsregnskap vil antagelig reduseres jo nærmere nytt årsregnskap skal avlegges. Konkret vil det si at en feil som oppdages i august, oftere vil medføre at det skal avlegges nytt årsregnskap, enn om feilen oppdages sent i desember» (Stenheim, Haugen & Baksaas, 2024, kap. 11.1, 5.avsnitt).

Regnskapsregisteret har i samsvar med innholdet i brevet fra Finanstilsynet begrenset mulighetene til å sende inn korrigerte regnskaper. Bakgrunnen er blant annet svindelsaker som har kommet frem i media, hvor innsending av fiktive regnskaper har vært med på å muliggjøre svindel.

Det legges til grunn et prinsipp om at selskapene rapporterer riktig første gang og at korrigering av tidligere årsregnskap kun gjennomføres der gjennomgripende feil avdekkes i regnskapet og hvor det er stor risiko for at det kan tas feil beslutninger.

Dersom tidligere års regnskap skal endres er det to spor:

  1. Er det mindre enn fem måneder siden innsendingsfristen 31. juli, er det mulig å sende inn korrigert årsregnskap uten ytterligere dokumentasjon.
  2. Er det mer enn fem måneder siden innsendingsfristen 31.juli, er det unntaksvis en begrenset mulighet til å endre årsregnskapet. Det kreves da at det legges ved dokumentasjon og Regnskapsregisteret vil foreta utvidet kontroll av regnskapet og dokumentasjonen. Dokumentasjonen som skal vedlegges:
    • En regnskapsmessig begrunnelse for hvorfor det er utarbeidet nytt årsregnskap
    • Ny generalforsamlingsprotokoll som viser at nytt årsregnskap er godkjent
    • Ny revisjonsberetning, dersom foretaket er revisjonspliktig

Dersom begrunnelsen ikke er tilstrekkelig, vil Regnskapsregisteret avslå registrering av endret regnskap.

Det anbefales at det sendes en forespørsel på e-post til Regnskapsregisteret med begrunnelsen for å avklare om de aksepterer begrunnelsen før en sender inn det korrigerte årsregnskapet. Dette for å unngå unødvendig arbeid med omarbeiding i de tilfeller hvor begrunnelsen ikke godtas.

Merk: Den regnskapsmessige begrunnelsen vil bli offentliggjort sammen med årsregnskapet dersom Regnskapsregisteret vurderer at begrunnelsen er tilstrekkelig. Det er mulig å inkludere begrunnelsen i generalforsamlingsprotokoll og dersom denne er tilstrekkelig, vil det ikke være behov for å sende begrunnelsen som et eget dokument/vedlegg.

Årsaker og faktorer som ikke gir grunnlag for å sende inn korrigert årsregnskap:

På nettsidene til Brønnøysundregisteret listes det opp fire årsaker som ikke gir grunnlag for å sende inn korrigert årsregnskap. I listen nedenfor forklarer vi kort det vi forstår som bakgrunnen for disse årsakene.

  • Rettsforlik og rettssaker – Usikre poster som var utarbeidet etter beste estimat på tidspunktet for avleggelse av regnskapet. Ny informasjon etter avleggelsen medfører ikke at regnskapet var vesentlig feil på avleggelsestidspunktet
  • Det er sendt inn et midlertidig regnskap – Å sende inn midlertidig regnskap er brudd på regnskapsloven og er ikke gyldig grunn for å sende inn endret regnskap
  • Generalforsamlingen er ikke avholdt, men det fremgår av årsregnskapet som er sendt inn at generalforsamlingen har fastsatt årsregnskapet – Den som sender inn årsregnskapet skal bekrefte at generalforsamlingen er avholdt
  • Regnskapsfører eller revisor mener å ha avdekket feil – Vi antar at dette er siden Regnskapsregisteret forventer at regnskapsfører og revisor skal ha gjennomført tilstrekkelig arbeid over regnskapet som sendes inn før innsendelse. Endring av regnskapet er ledelsens beslutning og verken regnskapsfører eller revisor kan beslutte endring av regnskapet. Revisor kan imidlertid trekke tilbake revisjonsberetningen dersom den er feil.

I tilfeller hvor regnskapet for neste regnskapsår allerede er sendt inn er det en svært begrenset mulighet til å korrigere gamle årsregnskap. Det mest nærliggende i slike tilfeller vil være å korrigere årsregnskapet for rapporteringsåret og at dette sendes inn. Om dette gjøres innen 5 måneder fra innsendingsfristen kreves det ikke ytterligere dokumentasjon utover den ordinære innsendingen av korrigert regnskap.

Kilder

Brønnøysundregistrene – Korrigering av tidligere innsendt årsregnskap (Korrigering av tidligere innsendt årsregnskap - Brønnøysundregistrene lastet ned 25.03.2025)

Revisorforeningen – Korrigering av tidligere innsendt årsregnskap (Korrigering av tidligere innsendt årsregnskaper lastet ned 25.03.2025)

Revisorforeningen - Innsending av endrede årsregnskaper (Innsending av endrede årsregnskaper lastet ned 25.03.2025)

Stenheim, T., Haugen, D., & Baksaas, K. (2024). Årsregnskapet i teori og praksis 2024. Hentet fra https://min.rettsdata.no/Dokument/gAARSREGN24z5F11z2E1Finanstilsynets brev om innsending av endrede årsregnskaper for tidligere regnskapsår (Innsending av endrede årsregnskaper for tidligere regnskapsår lastet ned 25.03.2025)

NRS 5 Spesifikasjon av særlige poster mv. (https://www.regnskapsstiftelsen.no/wp-content/uploads/2023/01/2022-NRS-5-Spesifikasjon-av-saerlige-poster-mv-2022-desember.pdf lastet ned 25.03.2025)